وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
شأن نزول، مقاصد و اهداف كلي سوره حمد، و محورها و آموزه هاي آن چيست؟ موردو چایی ( رودخانه مردق )

موردو چایی ( رودخانه مردق )

سپید و سیاه

شأن نزول، مقاصد و اهداف کلی سوره حمد، و محورها و آموزه های آن چیست؟

طبقه بندی موضوعی تفسیر

برچسب تعالیم و آموزه هاشأن نزول سوره حمد

پرسش

شأن نزول، مقاصد و اهداف کلی سوره حمد و محورها و آموزه های آن را لطفا به صورت دسته بندی بیان نمایید. با سپاس

پاسخ اجمالی

تعالیم سوره حمد در یک نگاه کلی، به دو بخش تقسیم می ‏شود، بخشی از حمد و ثنای خدا سخن می ‏گوید، و بخشی از نیازهای بنده. آیات این سوره در باره خداوند و صفاتش؛ مانند ربوبیّت و رزاقیت است؛ موضوع معاد، شناخت راه حقّ و درخواست رهروی آن، از دیگر مباحث این سوره است. همچنین ابراز علاقه به ادامۀ راه اولیای الاهی، و اعلام بیزاری و انزجار از گمراهان و غضب ‏شدگان موضوعات پایانی سوره فاتحة الکتاب است.

پاسخ تفصیلی

از آنجایی که لازم نیست همه سوره‌ها و آیات قرآن کریم دارای شأن نزول باشند، یکی از سوره‌هایی که برای آن شأن نزولی نقل نشده، سوره حمد و آیات آن است. سوره حمد دارای هفت آیه است که هر یک از این آیات اشاره به مطلب مهمی دارد.

آیات این سوره در باره خداوند و صفاتش، ربوبیّت خداوند، موضوع معاد، شناخت راه حقّ و درخواست رهروی آن است.

همچنین به ادامه راه اولیای خدا، ابراز علاقه و از گمراهان و غضب ‏شدگان اعلام بیزاری و انزجار شده است. و در یک نگاه کلی این سوره به دو بخش تقسیم می‏شود، بخشی از حمد و ثنای خدا سخن می‏گوید و بخشی از نیازهای بنده.

در مجموع تعالیم و آموزه های این سوره به صورت خلاصه چنین است:

1. انسان در تلاوت سوره حمد، با «بسْمِ اللَّهِ» از غیر خدا قطع امید می‏ کند. این آیه سر آغازی است برای هر کار، و استمداد از ذات پاک خدا را به هنگام شروع در هر کار، به ما می ‏آموزد.

2. «رَبِّ الْعالَمِینَ» درسی است از باز گشت همۀ نعمت ها و تربیت همۀ موجودات به خدا، و توجه به این حقیقت که همه این مواهب از ذات پاک الاهی سرچشمه می ‏گیرد.

3. «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» توجه به رحمت گسترده پروردگار است. این آیه در واقع  این نکته را بازگو می ‏کند که اساس خلقت، تربیت و حاکمیت او بر پایۀ رحمت و رحمانیت است، و محور اصلی نظام تربیتی جهان را همین اصل تشکیل می ‏دهد.

4. «مالِک یَوْمِ الدِّینِ» غفلت از آینده را از انسان می زداید. این آیه در واقع توجهی است به معاد، و سرای پاداش اعمال، و حاکمیت خداوند بر آن دادگاه عظیم.

6. «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعین» توحید در عبادت و توحید در نقطۀ اتکای انسان ها را بیان می ‏کند؛ «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» نفی ریا و شهرت طلبی است، و «إِیَّاکَ نَسْتَعین» اعلام انحصار استعانت و یاری از ذات احدیت، و ترس و واهمه نداشتن از هر قدرتی غیر از قدرت الاهی است.

8 «أَنْعَمْتَ» توجه دادن انسان به این نکته است که نعمت ‏ها به دست او است.

9 انسان با گفتن «اهْدنَا» رهسپاری در راه حقّ و درست را درخواست می‏ کند.

10 در «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» همبستگی خود را با پیروان حقّ اعلام می‏کند. به بیان روشن تر این آیه، بیانگر نیاز و عشق بندگان به مسئلۀ هدایت و نیز توجه به این حقیقت است که هدایت ها همه از سوی او است! سرانجام آخرین آیه این سوره، ترسیم واضح و روشنی است از صراط مستقیم، راه کسانی که مشمول نعمت های او شده‏اند، و این راه از راه غضب ‏شدگان و گمراهان جدا است. و سرانجام جملۀ «غَیْرِ الْمَغْضُوب عَلَیْهِمْ» و «لَا الضَّالِّینَ» بیزاری و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز می ‏دارد.[1]

در پایان باید گفت؛ این روایت از پیامبر اسلام (ص) بهترین بیان در مورد اهداف کلی و تعالیم سوره حمد است:

«خداوند متعال فرمود: من سوره حمد را میان خود و بنده‏ام تقسیم کردم، نیمی از آن برای من، و نیمی از آن برای بنده من است، و بنده من حق دارد هر چه را می ‏خواهد از من بخواهد. هنگامی که بنده می‏ گوید: «بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»، خداوند بزرگ می ‏فرماید: بنده‏ ام به نام من آغاز کرد، و بر من است که کارهای او را به آخر رسانم و در همه حال او را پر برکت کنم، و هنگامی که می‏گوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»، خداوند می فرماید: بنده ‏ام مرا حمد و ستایش کرد، و دانست نعمت هایی را که دارد از ناحیۀ من است، و بلاها را نیز من از او دور کردم، گواه باشید که من نعمت های سرای آخرت را بر نعمت های دنیای او می ‏افزایم، و بلاهای آن جهان را نیز از او دفع می ‏کنم، همان گونه که بلاهای دنیا را دفع کردم. و هنگامی که می‏ گوید: «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»، خداوند می‏ گوید: بنده‏ ام گواهی داد که من رحمان و رحیمم، گواه باشید بهره او را از رحمتم فراوان می‏ کنم، و سهم او را از عطایم افزون می ‏سازم.

زمانی که می‏ گوید: «مالِک یَوْمِ الدِّینِ»، او می ‏فرماید: گواه باشید همان گونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا را از آن من دانست، من در روز

حساب، حسابش را آسان می‏ کنم، حسناتش را می‏ پذیرم، و از گناهان و خطاهایش می گذرم.

وقتی می‏ گوید: «إِیَّاک نَعْبُدُ»، خداوند بزرگ می ‏گوید: بنده ‏ام راست می‏ گوید، تنها مرا پرستش می ‏کند، من شما را گواه می ‏گیرم بر این عبادت خالص، ثوابی به او می‏ دهم که همۀ کسانی که مخالف این بودند به حال او غبطه خورند.

هنگامی که می‏ گوید: «إِیَّاک نَسْتَعِینُ»، خدا می ‏گوید: بنده ‏ام از من یاری جسته، و تنها به من پناه آورد، گواه باشید من او را در کارهایش کمک می ‏کنم، در سختی ها به فریادش می ‏رسم، و در روز پریشانی دستش را می ‏گیرم.

و هنگامی که می‏ گوید: «اهْدنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ ...»، (تا آخر سوره) خداوند می‏ گوید این خواسته بنده ‏ام بر آورده است، و او هر چه می ‏خواهد از من بخواهد که من اجابت خواهم کرد، آنچه امید دارد، به او می ‏بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنش می‏سازم.[2]

 

[1] ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 6- 8، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش؛ قرائتی، محسن، تفسیر نور، ج 1، ص 15- 17، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، تهران، 1383 ش‏.

[2] شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 300، جهان، 1378ق.



برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۵۴:۵۹ توسط:سپید و سیاه موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :